PIG TALES

"אם לא היית עשיר, כנראה שהיית כבר מת עכשיו…"

שגב שובל

כמו בכל מאמר, פוסט, בלוג או ווטאבר שאני כותב, אני כמובן מרשה לעצמי לעבור לשפה הרבה יותר יומיומית, שכונתית, גובה העיניים או איך שלא תרצו לקרוא לזה. סך הכל מדובר פה בדרך שלי להתבטא ולנסות להסביר קונספטים שאני חושב שללא כל ספק יעזרו לכם להבין דברים שאתם כבר מבינים, אבל לא יודעים להביא לידי ביטוי בעצמכם.

למה אני חושב ככה? פשוט מאוד, מאחר שככה בדיוק אני הרגשתי שנחשפתי לתכנים האלו. אם נעבור במבט זריז לכותרת הסופר דרמטית ששמתי פה ("אם לא היית עשיר כנראה שהיית מת עכשיו…") אני מקווה שאנשים עדיין פה איתי, ולא נחרדו רק מהקריאה שלה, במידה וכן… אני אגלה לכם סוד- זה מה בדיוק מה שהיא הייתה אמורה לעשות.

אז בוא נקפוץ ישר לעניין, מה הם סיפורי חזיר? באנגלית כמו כל דבר זה נשמע הרבה יותר טוב, מדובר על: Punch in the Gut stories. למעשה סיפורים שאחרי שאנשים ייחשפו אליהם הם ירגישו כאילו הם קיבלו אגרוף לבטן. אלו סיפורים שמציגים באמת מה קורה ולא מדברים ישירות על האישו של: "וואי איך אני מת למכור לכם משהו!" אלא, יותר בהתבוננות על הערך של מה שאני נותן, או לחילופין מה קורה בלי זה בעצם.

אם נחזור רגע לכותרת – תחשבו על סיטואציה שבה רואים בן אדם בבית חולים, עובר טיפולים שלא נידע ואז בא אליו הרופא שלו ואומר לו: "שתידע לך אם לא היית עשיר, כנראה שהיית מת עכשיו"

ההשפעה המנטלית על כל אחד ואחת מאיתנו תהיה ללא כל ספק חזקה יותר, מאשר בוא להשקיע בנדל"ן מניב בגרמניה! שבשורה התחתונה, שני המשפטים האלה באים למכור אותו דבר. (נדלן מניב בגרמניה).

"היגיון הוא לא מה שגורם לאנשים לקנות דברים, היגיון אומר שאנחנו צריכים אוכל, מים ואולי גג מעל הראש שלנו. מצד שני זה לא מסביר למה אנשים אוכלים לובסטרים בשווי מאות דולרים, שותים בקבוקי שמפנייה שעולים אלפי דולרים, ומתגוררים שני נפשות באחוזות של עשרה חדרים או באקווריום של 600  מטר במגדלי אקירוב – עם בריכה במתחם."

אז העניין הוא כזה, כולנו שקים מתגלגלים, חיים ונושמים של רגשות. רגשות למעשה שולטים על כל אספקט בחיים שלנו, הם גורמים לנו לעשות דברים שאנחנו מתחרטים עליהם אחר כך, דברים שהמשפחה שלנו אוהבת אותנו בגללם, דברים כדי למשוך את המין השני, דברים למען עושר ועוד אינסוף דברים…

כשבתכלס, לכל דבר שקורה לנו, יש לנו תגובה רגשית. כולנו אנשים שונים וכל אחד מאיתנו מתמודד שונה עם אכזבות, כאב, עצב, שמחה. בזמן שחלק יתמודדו מצוין, אחרים יצאו מאיזון בצורה מאוד "קלה" (אם זו המילה בדיוק לתאר את העניין, מקווה שהבנתם את כוונתי.)

אז כשמישהו או מישהי לחילופין

קורא את מה שכתבת, כנראה שתהיה להם תגובה רגשית לזה, בין אם הם ידחיקו את הנושא או ירשו לעצמם להכיל אותה. הם ירגישו משהו כתוצאה מהמילים האלו.

וזוהי הסיבה האמיתית למה אנשים קונים דברים!

היגיון הוא לא מה שגורם לאנשים לקנות דברים, היגיון אומר שאנחנו צריכים אוכל, מים וקורת גג מעל הראש שלנו. מצד שני זה לא מסביר למה אנשים אוכלים לובסטרים בשווי מאות דולרים, שותים שמפניה שעולה אלפיי דולרים, ומתגוררים באחוזות של עשרה חדרים, או באקווריום של 600 מטר בקומה ה – 44 במגדלי אקירוב.

ועכשיו נעבור לחלק הכיף - כן כן הדוגמאות טי טה טי...

דוגמא מס' 1:

דוגמא לסיפור חזיר – לחשמלאי שניסה למכור את השירותים שלו – הוא הציג את הסיפור הבא: "אני בן 47 ואני אבא לילדה קטנה מדרום תל אביב, אני בטוח שאתם יכולים רק לשער איזו תחושה נוראית עברה עליי באמצע יום חורף קר שהאורות התחילו לעמעם בבית באחת הסופות הכי גרועות שאי פעם ראיתי פה במרכז, והבת הקטנה שלי טל באה אליי לסלון ואמרה לי: "אבא קר לי"

דוגמא מס' 2:

דוגמא לסיפור חזיר לתכנית להרזייה לנשים. שהציגו את הסיפור הבא: "אם את אמא בעצמך או אפילו עוד לא, אני בטוחה שאת יכולה לדמיין איך הרגשתי שהילדה הקטנה שלי זחלה לתוך זרועותיי, תפסה לי את השומנים בבטן ואמרה בכזאת תמימות, "אמא את כמו מר גמיש".

דוגמא מס' 3:

עושה הרושם כאילו סיפורי חזיר הם שליליים בלבד, אבל הם בהחלט יכולים להיות חיוביים וכאלה הם גם אלו שיתחילו באמצע הסיפור כמו:

"האקסית שלך תזחול על זכוכיות, תסלח לך על הכל ותתלוש את המכנסיים שלך כמו טיגריס אם רק תעבוד לפי המנגנון הפשוט הבא…"

לסיכום
תראו אני לא מנסה להמציא פה את הגלגל, המידע שהצגתי פה מגיע ממחקרים רבים וממאמרים של הרווארד ופרינסטון, וכמו שקראתי באיזשהו מקום :

"Never take it for granted your reader will read your last sentence, just because they landed on the page and read the first one. This is an imprecise, inexact science."

אז תעשו מחשבה ותנסו לחשוב בזמן שאתם כותבים – מהי התחושה שאתם מנסים לגרום לקוראים שלכם לחוות בזמן הקריאה.

מקווה שנהניתם במידה וכן, נשמח אם תפיצו את המילה! או שתגיבו למטה, ספרו לנו את הסיפור שלכם, ונשמח לראות איך נוכל לעזור.

Spread the word

השארת תגובה